概要
ReKOSについて(2004/12版)
3.5MB
パンフレット
ReKOS パンフレット(2006/11版)
2.3MB
過去のマニュアル
ReKOS
ver.1.4
HTML版
ReKOS ver.1.3
17.5MB
ReKOS ver.1.2
40.9MB
ReKOS ver.1.1
241KB
|
|
ドキュメント
ReKOS is a platform for digital contents.
Society
for Information Technology and Teacher Education International
Conference (SITE) 2005
(2005/03)
Kazuhiko Kawai, Toshiyuki Takahei, Iriko Kaneko, Toshikazu Ebisuzaki,
Ebisuzaki Computational Astrophysics Laboratory, RIKEN, Japan,
Japan; Eiji Takaoki, Satoshi Machida, META Corporation Japan, Japan;
Tkashi Hirai, Information Science Center, Hyogo University, Japan,
Japan; Kouji Nitta, Kayoko Asamizu, Regional Community Division,
NTT DATA Corporation ,Japan, Japan
Abstract
We developed the new software "ReKOS (Research Knowledge Organizing System)",
which is a platform for digital contents. ReKOS should realize that teachers
utilize digital contents effectively. Using the software, a teacher can choose
required digital contents and display them in the order for which the teacher
asks. The features of this software are followings. (1) Digital contents are
sharable. (2) Use a template for page creation. (3) A page can be searched
by metadata. (4) Digitized data can be related with a page. (5) The reusability
of the created digital contents increases. ReKOS can utilize about 3500 pages
of the digital contents which MEXT (Ministry of Education, Culture, Sports
and Technology) created, and about 100 pages of the digital contents which
teachers created now. In this paper, we propose concepts to standard digital
content platform.
このページの先頭へ
デジタル教材を活用した理科教育の可能性
asahi_m.jpg(250KB)低解像度
asahi.jpg(1MB)高解像度
神戸市でReKOSを使った先進的で効果的なデジタル理科教材のモデル作りに取り組んでいることが、ASAHIパソコン(朝日新聞社刊)
2003年12月1日号に掲載されました。
○上記文書の利用に関する注意
この記事の著作権は朝日新聞社に帰属しています。記事の掲載については、朝日新聞社の許可を得て行っています。この記事を再配布することはご遠慮下さい。
このページの先頭へ
共通プラットフォーム”ReKOS”を用いたデジタル教案の共有・再利用化への取り組み
―小学校第4 学年:理科「宇宙と地球:空を見上げると」を題材にしてー
Development and reuse by the teaching plan using “ReKOS” and Digital contents
in the Science Education.
nikkyokokai_hirai.pdf (53KB)
日本教育工学会(2003/10)
平井尊士※1, 川井和彦※2, 高幣俊之※2, 戎崎俊一※2, 隈田和男※3, 吉田和正※3, 青木典司※3, 松崎太亮※3,
植松貞夫※4
Takashi Hirai※1,Kazuhiko Kawai※2,Toshiyuki Takahei※2,Toshikazu Ebisuzaki※2,Kazuo
Kumada※3,Kazumasa Yoshida※3 ,Tomonori Aoki※3, Taisuke Matsuzaki※3,Sadao Uemastu※4
※1 兵庫大学情報科学センター, ※2 理化学研究所情報基盤研究部, 神戸市教育委員会情報企画係※3, ※4 筑波大学
※1 Information Science Center, Hyogo University, ※2 RIKEN, ※3 Board of Education,City
of Kobe, ※4 Tsukuba University
このページの先頭へ
「理科教育における情報メディアの活用に関する研究」
-デジタルコンテンツ用プラットフォームを利用した小学校における教案作成の特徴と構造-
jsims030621.pdf(137KB)
情報メディア学会第2回研究大会
平井尊士※1,川井和彦※2,高幣俊之※2,戎崎俊一※2,隈田和男※3,吉田和正※3,青木典司※3,植松貞夫※4
※1 兵庫大学,※2 理化学研究所,※3 神戸市教育委員会,※4 筑波大学
このページの先頭へ
「デジタルコンテンツ用共通プラットフォームの提案」
ce67-10.pdf(351KB)
情報処理学会研究報告「コンピュータと教育」 No.067-010
川井和彦 ※1 , 高幣俊之 ※1 , 戎崎俊一 ※1 , 高沖英二 ※2 , 町田聡 ※2
※1 理化学研究所情報基盤研究部計算科学技術推進室
※2 株式会社メタ・コーポレーション・ジャパン
○上記文書の利用に関する注意
本著作物の著作権は(社)情報処理学会に帰属します。本著作物は情報処理学会著作権規定に基づいて公開するものです。ご利用に当たっては「著作権法」ならびに「情報処理学会倫理綱領」に従うことをお願いいたします。
このページの先頭へ |